Winterbanden en stuurgedrag

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Gebruikersavatar
MauriceR.
Vagling liefhebber
Berichten: 479
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn

Winterbanden en stuurgedrag

Bericht door MauriceR. » do 07 nov 2013, 00:12

Vandaag mijn winterbanden onder mijn Up! gezet. (Is wel makkelijk wanneer je over een 2-koloms hefbrug beschikt!) De winterbanden zijn gemonteerd op 14" wielen. Zeg maar de standaard velgen en bandbreedte. De zomerbanden zijn de 185/50 R 16 banden die om de Triangle-velgen zitten. Dus breder.

Het eerste dat opviel, is het sturen. De auto stuurt lichter met de winterbanden. En dat ligt niet aan de druk in de banden. Die heb ik in de zomerbanden en winterbanden gelijk. Ik heb het na de eerste rit met de winterbanden natuurlijk even nagemeten bij de zomerbanden (voordat ik ze op zolder legde): gelijk.

Mijn idee: de smallere banden zorgen voor het lichtere stuurkarakter. Nu nog meten of het ook in het benzineverbruik scheelt.

Iemand ervaringen?

M.
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.

Gebruikersavatar
Ron UP
Forum eindbaas
Berichten: 2050
Lid geworden op: do 23 feb 2012, 11:57
Locatie: Heemskerk

Re: Winterbanden en stuurgedrag

Bericht door Ron UP » do 07 nov 2013, 05:05

Gisteren de Aspenvelgen laten monteren.
Rijd geweldig goed, die smalle 14"bandjes

En eerlijk gezegd vind ik ze erg mooi staan op mijn kleur Up
High Up,5 deurs, navi,cruisecontrol,airco,alle ramen getint,dubbel uitlaatstuk,Dezent TX velgen met 195 brede banden,,LEDdrl,zwart embleem,coming home,bochtverl,en andere aanpassingen


Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350

Gebruikersavatar
Ron UP
Forum eindbaas
Berichten: 2050
Lid geworden op: do 23 feb 2012, 11:57
Locatie: Heemskerk

Re: Winterbanden en stuurgedrag

Bericht door Ron UP » do 07 nov 2013, 05:06

Gisteren de Aspenvelgen laten monteren.
Rijd geweldig goed, die smalle 14"bandjes

En eerlijk gezegd vind ik ze erg mooi staan op mijn kleur Up
Misschien nog wel mooier dan mn triangelvelgen....
High Up,5 deurs, navi,cruisecontrol,airco,alle ramen getint,dubbel uitlaatstuk,Dezent TX velgen met 195 brede banden,,LEDdrl,zwart embleem,coming home,bochtverl,en andere aanpassingen


Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Winterbanden en stuurgedrag

Bericht door Tom Westendorp » do 07 nov 2013, 08:00

Kleine wieltjes en hoge bandjes worden het weer helemaal de komende jaren. Let op mijn woorden. Onder mijn S2k komt ook niks groter dan 16 inch.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: Winterbanden en stuurgedrag

Bericht door up! » do 07 nov 2013, 09:09

Petrolhead Tom schreef:Kleine wieltjes en hoge bandjes worden het weer helemaal de komende jaren. Let op mijn woorden. Onder mijn S2k komt ook niks groter dan 16 inch.
+1. Onder mijn Phaeton komt ook niks groter dan 18 inch.
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

G&G
Forum newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: do 21 mar 2013, 21:12

Re: Winterbanden en stuurgedrag

Bericht door G&G » do 07 nov 2013, 09:53

MauriceR. schreef:
Mijn idee: de smallere banden zorgen voor het lichtere stuurkarakter.
Ben bang dat dit een tijdelijk fenomeen is: nieuwe banden sturen tijdelijk lichter omdat ze vaak een ( siliconen ?) coating hebben vanuit de productie mallen van de fabriek. Je kunt dan met één vinger sturen. Na normale slijtage verdwijnt deze coating en worden de banden stroever. Direct gevolg: het sturen gaat zwaarder EN -niet onbelangrijk- je hebt een normale grip met je banden. Besef dus goed dat montage van splinternieuwe banden verhoogd slipgevaar oplevert de eerste kilometers zolang deze coating niet afgesleten is.
Het is niet ongebruikelijk kop staart botsingen te krijgen waarbij de bestuurder totaal verbaasd is dat hem / haar dit overkomen is want " men had nog wel nieuwe banden laten monteren........"

Gebruikersavatar
GrijzeUp
Vagling liefhebber
Berichten: 166
Lid geworden op: za 23 feb 2013, 19:16

Re: Winterbanden en stuurgedrag

Bericht door GrijzeUp » do 07 nov 2013, 11:32

G&G schreef:
MauriceR. schreef:
Mijn idee: de smallere banden zorgen voor het lichtere stuurkarakter.
Ben bang dat dit een tijdelijk fenomeen is: nieuwe banden sturen tijdelijk lichter omdat ze vaak een ( siliconen ?) coating hebben vanuit de productie mallen van de fabriek. Je kunt dan met één vinger sturen. Na normale slijtage verdwijnt deze coating en worden de banden stroever. Direct gevolg: het sturen gaat zwaarder EN -niet onbelangrijk- je hebt een normale grip met je banden. Besef dus goed dat montage van splinternieuwe banden verhoogd slipgevaar oplevert de eerste kilometers zolang deze coating niet afgesleten is.
Het is niet ongebruikelijk kop staart botsingen te krijgen waarbij de bestuurder totaal verbaasd is dat hem / haar dit overkomen is want " men had nog wel nieuwe banden laten monteren........"
Nee dit is niet tijdelijk, smallere banden hebben nu eenmaal minder weerstand.

Gebruikersavatar
GuidoUp
Forum eindbaas
Berichten: 1654
Lid geworden op: ma 03 sep 2012, 15:18

Re: Winterbanden en stuurgedrag

Bericht door GuidoUp » vr 08 nov 2013, 18:26

Dus eigenlijk.. Hoe smaller hoe beter

Verstuurd van mijn HTC Sensation Z710e met Tapatalk
Move UP! Bluemotion 60PK >> 75pk upgrade......Executive pakket......Getinte Ramen......17'' Brock Velgen Zwart...... Cree LED Bi led Dimlicht 5700k.....Schroefset

2e auto
Golf 6 1.4 tsi
FULL OPTIEN!!
zelfs standkachel
full led koplampen
19'' Santiago Wheels

Gebruikersavatar
Inge
Forum eindbaas
Berichten: 1088
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 10:01

Re: Winterbanden en stuurgedrag

Bericht door Inge » za 09 nov 2013, 08:25

Qua reactie van de band mbt het wegdek wel, denk ik. Ik ga heerlijk de winter weer in op mijn 14" met year-round banden. De standaard Bridgestones.
Skoda Citigo Artic 60pk -Spring Green-14" stalen velgen+Avalone wieldoppen-PIAA H-724 verlichting + Bosch Plus90 dimlicht-move&fun-high up versnellingspook + handrem-chroom spiegels + deurcovers-ceramic onderdashboard + middenconsole-armsteun-CC

GasDwerg
Vagling liefhebber
Berichten: 238
Lid geworden op: wo 07 aug 2013, 21:23

Re: Winterbanden en stuurgedrag

Bericht door GasDwerg » zo 10 nov 2013, 19:51

x
Laatst gewijzigd door GasDwerg op zo 30 mar 2014, 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
GuidoUp
Forum eindbaas
Berichten: 1654
Lid geworden op: ma 03 sep 2012, 15:18

Re: Winterbanden en stuurgedrag

Bericht door GuidoUp » zo 10 nov 2013, 20:15

GasDwerg schreef:
GuidoUp schreef:Dus eigenlijk.. Hoe smaller hoe beter
Als je alleen het gemakkelijker / lichter sturen beschouwd wel

De up! rijdt en remt merkelijk beter op 185 banden dan op 175 of 165.
Ik heb nu 175/65/14

Verstuurd van mijn HTC Sensation Z710e met Tapatalk
Move UP! Bluemotion 60PK >> 75pk upgrade......Executive pakket......Getinte Ramen......17'' Brock Velgen Zwart...... Cree LED Bi led Dimlicht 5700k.....Schroefset

2e auto
Golf 6 1.4 tsi
FULL OPTIEN!!
zelfs standkachel
full led koplampen
19'' Santiago Wheels

Gebruikersavatar
MuziekUP
Vagling liefhebber
Berichten: 154
Lid geworden op: vr 08 nov 2013, 19:02

Re: Winterbanden en stuurgedrag

Bericht door MuziekUP » zo 10 nov 2013, 21:35

Smal en breed zijn tegengestelde fenomenen, dat spreekt voor zich, en is het denk ik voor eenieder zoeken naar zijn/haar ideaal: (iets) breder ziet er over het algemeen beter uit (heersende norm? subjectief), ligt beter op de weg, remt beter, (te) breed betekent echter meer geluid, meer verbruik en meer kans op aquaplaning etc.; smaller is zuiniger, want minder weerstand, stuurt makkelijker, idem weerstand, en onder winterse omstandigheden kom je met smallere band meestal iets verder
groove up - 60pk bmt - hot orange - fender sound - 16" triangle velgen (silver) - high up extra's & accessoires
opties/extra's: 4 deuren - panoramadak - winterbanden op 15" waffle velgen - verlaagd (eibach proline) - vagcom

@@lgra
Vagling liefhebber
Berichten: 196
Lid geworden op: za 09 feb 2013, 18:48

Re: Winterbanden en stuurgedrag

Bericht door @@lgra » vr 15 nov 2013, 19:13

Heb net de Spoke-jes er weer onder. Lijkt een beetje schamel zo terwijl het zomerbandje ook 185 breed is. Naast het hogere geluidsniveau is de stuurpreciesie afgenomen. Hij rijdt gewoon wat "wolliger" en dat verbaast me omdat het toch nog een redelijk platte band is. (15 inch)
UP! HIGH 75 PK Executive pakket Tornadorood en Classic 16 inch Zilver Also: Alfa Giulia, BMW 325 Ci cabrio, New Mini 2014

GasDwerg
Vagling liefhebber
Berichten: 238
Lid geworden op: wo 07 aug 2013, 21:23

Re: Winterbanden en stuurgedrag

Bericht door GasDwerg » za 16 nov 2013, 15:09

x
Laatst gewijzigd door GasDwerg op zo 30 mar 2014, 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.

NoTVR
Vagling liefhebber
Berichten: 333
Lid geworden op: vr 08 jun 2012, 12:09

Re: RE: Winterbanden en stuurgedrag

Bericht door NoTVR » za 16 nov 2013, 16:57

Heb er nu 14" met Michelin Alpin 185 onder, en ik vind het verschil met de zomerconti's maar klein. Heb ze op 2.4 Bar gezet. Als je vastloopt in de diepe sneeuw in Nederland kun je er altijd nog lucht uit laten lopen.

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: Winterbanden en stuurgedrag

Bericht door JoVe » za 23 nov 2013, 02:21

MauriceR. schreef:Vandaag mijn winterbanden onder mijn Up! gezet. (Is wel makkelijk wanneer je over een 2-koloms hefbrug beschikt!) De winterbanden zijn gemonteerd op 14" wielen. Zeg maar de standaard velgen en bandbreedte. De zomerbanden zijn de 185/50 R 16 banden die om de Triangle-velgen zitten. Dus breder.

Het eerste dat opviel, is het sturen. De auto stuurt lichter met de winterbanden. En dat ligt niet aan de druk in de banden. Die heb ik in de zomerbanden en winterbanden gelijk. Ik heb het na de eerste rit met de winterbanden natuurlijk even nagemeten bij de zomerbanden (voordat ik ze op zolder legde): gelijk.

Mijn idee: de smallere banden zorgen voor het lichtere stuurkarakter. Nu nog meten of het ook in het benzineverbruik scheelt.

Iemand ervaringen?

M.

Inderdaad het stuurt veel lichter dan de 16 inch Triangle velgen/banden. Hij/ze is ook wat gevoeliger met sturen. Maar er is ook een kilometerverschil. Bij exaxt 100 km op de navigatie staat de naald bij de 16 inch net voor het eerste blokje na de 100 en nu bij de 14 inch staat de naald iets na het blokje. En dit was ook zo bij mijn Polo BM. Was 106 km en 100 op de navigatie.
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

Plaats reactie